W Irlandii rusza kampania reklamowa praktyk religijnych. Przez dwa tygodnie w Dublinie pojawią się plakaty informujące o pozytywnych efektach praktykowania religii.
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie rozbudowując swoje zaplecze naukowo-badawcze rozpoczął w marcu oficjalną współpracę z ISKK.
Od czasów G. Le Bras'a w socjologii rozpowszechnia się empiryczne podejście do badania religijności. Powstają szczegółowe analizy różnych wymiarów religijności oraz typologie religijności. Na bazie francuskiej empirycznej socjologii religii powstaje w Polsce przewyższająca ją znacznie odwagą i skalą badań szkoła socjologii religii, która istnieje do dzisiaj oraz rozwija socjologiczną refleksję nad fenomenem religii. Można więc postawić tezę, że istnienieje lubelsko-warszawska szkoła socjologii religii.
Więcej na temat LUBELSKO-WARSZAWSKIEJ SZKOŁY SOCJOLOGII RELIGII
W związku z dużym zainteresowaniem wynikami przeprowadzonych w 2009 roku badań praktyk niedzielnych (dominicantes i communicantes) Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego informuje, że obecnie trwa już ostateczne przygotowywanie zbioru danych. Analitycy porządkują dane i dokonują tzw. czyszczenia danych surowych, w celu dokonania ostatecznych obliczeń i zestawień.
Wyniki badania zostaną zaprezentowane na specjalnej konferencji już w kwietniu.
Przeprowadzone w 2009 roku badanie było jubileuszowym 30. badaniem tego typu przeprowadzonym we wszystkich parafiach w Polsce.
W sobotę 6 marca w Krakowie zakończyła się ogólnopolska konferencja naukowa młodych naukowców poświęcona obliczu polskiej socjologii oraz polskiej myśli społecznej. W ciągu dwu dni konferencji młodzi naukowcy z największych polskich ośrodków naukowych zaprezentowali kilkanaście referatów poświęconych korzeniom polskiej myśli społecznej, prowadzonym badaniom oraz własnym zainteresowaniom naukowym.
Jakie stanowisko zajmują katolicy wierzący i praktykujący w wywołanej wyrokiem strasburskiego Trybunału Praw Człowieka debacie o miejscu krzyża w przestrzeni publicznej? Czy ulegli propagandzie strony, która widzi miejsce dla krzyża tylko w miejscach kultu? Odpowiedzi na te pytania znalazły się w najnowszym sondażu Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego, przeprowadzonym na zlecenie „Niedzieli”. Więcej w najbliższej "Niedzieli".
Dwadzieścia lat temu – w 1991 roku aborcję (przerywanie ciąży) za niedopuszczalne uznawało 36,7% Polaków. Już siedem lat później (1998) natomiast 62%. Przez niecałe dziesięć lat niemal dwukrotnie zmniejszyła się akceptacja przerywania ciąży w polskim społeczeństwie. Czy zatem można przypuszczać, że przedłużanie się debaty nad ustawą bioetyczną w Polsce sprawi, że opinie Polaków odnośnie in vitro również ulegną zmianie?
Chrzest święty jest fundamentem życia chrześcijańskiego, bramą otwierającą dostęp do innych sakramentów. W Polsce przyzwyczailiśmy się, że przyjmujemy go krótko po urodzeniu. W Afryce jednak aż 32% wszystkich udzielanych chrztów przyjmują osoby w wieku powyżej siedmiu lat.
Francuski Instytut Opinii Publicznej przeprowadził na zlecenie katolickiego dziennika La Croix sondaż na temat religijności Francuzów. Wyniki pokazują, że chociaż 64% z nich uważa się za katolików, na mszę św. w każdą niedzielę uczęszcza jedynie 4,5%. Jednocześnie aż 15% średnio raz w miesiącu uczestniczy we mszy św.