Tak wynika z ostatniego ogólnopolskiego badania religijności przeprowadzonego przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego w 2002 roku. Respondentom zadano wtedy pytanie otwarte – Co to znaczy ekumenizm w Kościele? Aż 63,1% ankietowanych nie umiało na nie odpowiedzieć, a 11,5% nie udzieliło żadnej odpowiedzi. Natomiast poprawne odpowiedzi oscylowały wyraźnie wokół dwóch wymiarów rozumienia istoty ekumenizmu. W najszerszym znaczeniu ekumenizm to procesy zmierzające do zjednoczenia różnych religii (dialog między religiami). Takie rozumienie ekumenizmu zadeklarowało 8,7%. Natomiast w wymiarze węższym (poprawnym), jako pojednanie wszystkich chrześcijan – 6,7%.
Polacy choć mają wybiórczą wiedzę, ale generalnie właściwie wskazują na różnice, jaki występują między Kościołem katolickim a prawosławnym. Z raportu z badań „Kościół katolicki na początku trzeciego tysiąclecia w opinii Polaków” z 2005 roku wynika, że Polacy najczęściej wskazują osiem głównych różnic między prawosławiem a katolicyzmem. Są to różnice natury teologiczno-liturgicznej prawosławia, dostrzegane ogólnie w życiu codziennym. Nie wszystkie wyobrażenia Polaków na temat Kościoła prawosławnego są zgodne z rzeczywistością. Jednak jedynie co piąty Polak nie umiał wskazać żadnej różnicy. Respondenci wskazywali na sześć podstawowych różnic.
1. Różnice w liturgii (obrzędy, obyczaje, inaczej się żegnają) – 15,5
2. Odcięcie się od Watykanu (nieuznawanie papieża) – 13,9%.
3. Różne terminy świąt (inny kalendarz) – 12,9%.
4. Inna wiara – 8,3
5. Brak celibatu – 6,9%.
6. Inne dogmaty (różnice teologiczne, prawdy wiary, poglądy) – 4,9%.