Celem projektu jest eksploracja przemian religijności polskich imigrantów mieszkających w Irlandii. Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku Irlandia stała się popularnym krajem docelowym dla emigracji zarobkowej Polaków. Początkowo poakcesyjna migracja miała charakter tymczasowy, jednak stopniowo przyjęła charakter osiedleńczy. Populacja polskich imigrantów w Irlandii jest ciągle bardzo liczna. Na podstawie irlandzkich statystyk można stwierdzić, że w Irlandii, gdzie całkowita populacja wynosi 4,75 miliona, mieszka ponad 170 tys. polskich imigrantów. Stanowią oni najliczniejszą zbiorowość imigracyjną. Nasilona imigracja powoduje wielowymiarową zmianę społeczną w Irlandii, w której około 15% populacji to ludzie urodzeni za granicą. We wskazanym przedmiocie badań dotychczasowe studia koncentrują się głównie na aspektach ekonomicznych, politycznych i prawnych migracji. Pojawiają się także badania z zakresu socjologii rodziny i socjologii kultury. Brakuje natomiast studiów nad wymiarem religijnym. Celem naszego projektu jest uzupełnienie tej luki i rozstrzygnięcie ważnego problemu badawczego, jakim jest wzajemny związek pomiędzy procesem migracji a religijnością imigrantów. Naszym zadaniem jest zatem socjologiczna analiza zakresu zmian religijności w społeczności polskich imigrantów w Irlandii oraz ustalenie czy religia ma wpływ na decyzje, strategie i plany migracyjne. Projekt badawczy wnosi wkład zarówno teoretyczny – przyczyniając się do dalszej dyskusji wokół wiodących teorii z zakresu socjologii religii i socjologii migracji – jak i empiryczny w zakresie ustalenia zmian religii migrantów oraz znaczenia religijności dla procesu migracji zagranicznej. Zakładamy, że wraz z wydłużającym się pobytem na emigracji polscy imigranci stają się coraz mniej religijni z racji ulegania tendencjom sekularyzacyjnym, które w mocny sposób dotknęły w ostatnich dekadach społeczność Irlandii. Jednocześnie przyjmujemy, że, mimo podobieństw profilu religijnego Polaków i Irlandczyków (dominujące wyznanie religijne obu krajów to katolicyzm), imigranci, którzy zachowują wysoki poziom wskaźników religijności słabiej integrują się bądź asymilują ze społecznością kraju przyjmującego. Powodem tego procesu mogą być nasilające się różnice pomiędzy polskim modelem katolicyzmu popularyzowanym w duszpasterstwie polonijnym a irlandzkim modelem katolicyzmu powszechnym w lokalnych anglojęzycznych parafiach. Imigranci realizujący swoje potrzeby i aspiracje religijne w polskojęzycznym duszpasterstwie separują się bowiem zarówno wobec religijnych irlandzkich katolików jak i wobec areligijnych Irlandczyków.